رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: آموزش و ترویج کشاورزی بدون استفاده از ظرفیت های رسانه ها امکان پذیر نخواهد بود.
به گزارش تانیش نیوز به نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی؛ اکبر فتحی در نشست هم اندیشی تخصصی بخش کشاورزی و رسانه ملی گفت: دامنه عمل بخش کشاورزی بسیار گسترده است و کمیته ای در استان وجود ندارد که بخش کشاورزی در آن حضور نداشته باشد. همه فعالیت های اقتصادی و سرمایه گذاری در حوزه های مختلف روی زمین ممکن خواهد بود و تصمیم گیرنده در خصوص اختصاص زمین برای انجام فعالیت های مختلف و تغییر کاربری اراضی، حوزه کشاورزی است.
وی امنیت غذایی را تامین غذای کافی و سالم دانست و افزود: ایجاد امنیت غذایی به عهده بخش کشاورزی است که توسط کشاورزان و با راهبری وزارت جهاد کشاورزی و سازمان های جهاد کشاورزی استانها انجام می گیرد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی افزود: اراضی کشاورزی ما عمدتا اراضی خرد و دیم هستند که متکی بر نزولات جوی است و با این شرایط باید امنیت غذایی ایجاد کنیم.
وی نقش آموزش و ترویج را در ایجاد امنیت غذایی مهم و کاربردی توصیف کرد و افزود: بخش قابل توجهی از کشاورزی ما سنتی است و برای اینکه بتوانیم از واحد سطح تولید بیشتری احصا کنیم باید کشاورزان را آموزش دهیم و با علم روز آشنا کنیم و این علم روز را با تجربه و دانش کشاورزان توام کنیم تا افزایش عملکرد در واحد سطح محقق شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی از فعالیت ۳۰۰ هزار بهره بردار کشاورزی در استان خبر داد و افزود: بیش از ۳ هزار روستا در آذربایجان شرقی وجود دارد و تعداد کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی نیز محدود است و با توجه به این محدودیت، نقش رسانه بی بدیل است. ما رسانه را به عنوان یک بازوی اجرایی تلقی می کنیم و به این مساله باور داریم که هر محتوایی که از طریق رسانه منعکس می شود، اثربخشی آن بسیار بیشتر از حضور کارشناسان در دیدارهای چهره به چهره با بهره برداران است.
مدیر کل صداوسیمای آذربایجان شرقی نیز با اشاره به اهمیت بررسی روندها، پیشبینی اتفاقات و به روز بودن گفت: اگر به این مسائل توجه نشود تاثیرگذاری رسانه از بین می رود.
اکبر رضایی به اهمیت اثربخشی تولیدات رسانه ای و پیامی که این تولیدات می خواهند آن را به مخاطب انتقال دهند تاکید کرد و افزود: ساختار و زمان برنامه های تولیدی در صداوسیما بر روی تاثیرگذاری پیام موثر است لذا باید در انتخاب این موارد دقت شود تا متناسب با هدف پیام محتوا تولید شود. به طور مثال در زمینه صرفه جویی در مصرف آب اگر در قالب برنامه آشپزی این پیام منتقل شود، چون عملی اتفاق می افتد تاثیرش بیشتر خواهد بود یا برای تولید برنامه در زمینه «فرهنگسازی غذای حلال» می توان به مصادیق توجه کرد و در قالب نمایش این پیام را انتقال داد تا موثرتر باشد.
وی با تاکید بر اهمیت مخاطب شناسی در تولید برنامه های تلویزیونی، رادیویی، خبری و فضای مجازی بیان کرد: باید برنامه ای تولید و پخش شود که مخاطب پسند باشد. در بخش کشاورزی نیز باید متناسب با نیاز کشاورزان و بهره برداران محتوا تولید شود تا اثرگذاری لازم را داشته باشد.
رضایی با اشاره به اهمیت خدمت رسانی به مردم در دین اسلام افزود: همکاری صداوسیمای آذربایجان شرقی و سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی در راستای خدمت رسانی به مردم است و همه برای رسیدن به این هدف در تلاش هستیم.
وی با تاکید بر اینکه برای آگاهی بخشی افکار عمومی به رسانه نیاز است گفت: باید در تولید محتوا برای مخاطبان دقت کنیم که پیام مقطعی و موردی نباشد. اگر پیام استمرار داشته باشد باعث تغییر ذهن مخاطب، تبدیل شدن به هنجار و عادت و در نتیجه تغییر رفتار و عملکرد می شود. در زمینه آموزش و ترویج کشاورزی نیز باید پیام ها مستمر باشد تا به هدف مورد نظر بتوانیم برسیم*