استاندار آذربایجان شرقی گفت: در راستای کمک به توسعه ناوگان شهری اولویت اساسی ما در کلانشهر تبریز نوسازی و بازسازی ناوگان درونشهری است.
عابدین خرّم در جلسه شورای راهبری کاهش تصادفات استان، گفت: راهکار ما برای توسعه ناوگان شهری، افزایش اتوبوس و تاکسی بود.
هرچند از سال ۱۳۷۵ دستگاه جدیدی به ناوگان شهری با وجود افزایش جمعیت اضافه نشده بود و عمر ناوگانها بیشتر بالابود و مردم هم از وضعیت موجود راضی نبودند که در راستای کمک به توسعه ناوگان شهری در نیمه دوم سال گذشته هزار دستگاه تاکسی به ناوگان سبک و ۱۵۰ اتوبوس به ناوگان سنگین اضافه شد که همزمان باتبریز در شهرهای مراغه، مرند میانه هم ناوگان شهری بازسازی شد.
وی افزود: از سفر رئیسجمهور به استان در سال گذشته و امسال مصوبات خوبی در دوبانده، آسفالت کردن و اصلاح ۱۰ نقطه حادثهخیز داشتیم که اجرای این مصوبات جزو اولویت ماست و این اقدامات باعث شد تا حدودی تصادفات در سطح استان کاهش یابد و این امر با همکاری دستگاههای اجرایی دخیل و عوامل پلیس میسر شده که جا دارد تشکر کنیم.
خرّم ادامه داد: بعد از کرونا متوجه تردد بیشتر سفر فزاینده در جادههای استان در بازه زمانی عید و تعطیلات شدیم که برنامهریزی برای اصلاح مناطق حادثهخیز و نقاط گردشگری صورت پذیرفت و بسیاری از جاده اصلاح و بازسازی شدند.
استاندار آذربایجان شرقی اضافه کرد: لوپ گردشگری ما در ایام تعطیل علیالدوام پرتردد است در برخی مسیرها از جمله ورزقان به خاروانا کمبود امکانات و نیروی انسانی پلیس داریم که انتظار داریم نسبت به کنترل و کاهش تصادفات با بهروز نمودن تجهیزات و رصد تخلفات و تأمین نیروی انسانی در این خطوط اقدام اساسی صورت گیرد.
خرّم گفت: در سال گذشته قریب ۷۰ هزار گردشگر خارجی داشتیم که علیرغم ورود این گردشگران به استان، شهر تبریز نقصان جدی در حوزه تأمین نیروی انسانی دارد که امیدواریم اقدام اساسی در راستای تأمین نیروی موردنیاز و تجهیز موارد رصد انجام شود تا شاهد کنترل مؤثر در این مورد باشیم.
رئیس پلیس راهور نیز با بیان اینکه ما تقریباً ۳۷ میلیون وسیله نقلیه داریم که ۳۵ درصد وسیله نقلیه کشور در سن فرسودگی و اقساط قرار دارند، گفت: ۵۲ میلیون نفر در کشور ما گواهینامه رانندگی دارند که هرسال یک میلیون و هشتصد نفر گواهینامه جدید دریافت میکنند.
سردار کمال هادیانفر با بیان اینکه شاخصهای توسعهیافتگی، انضباط ترافیکی و کاهش تصادفات است گفت: یک زمانی گفته میشد در بروز تصادفات سه عامل انسان، راه و وسیله نقلیه نقش دارند؛ ولی الان پنج عامل مدیریت، راه، وسیله نقلیه و انسان و آموزش در این زمینه نقش دارند.
وی افزود: ۹۶ درصد حملونقل کشور، حملونقل زمینی است و حجم ترددها در سال گذشته ۷/۶ میلیارد تردد در ۲۹۷ هزار کیلومتر راههای کشور بود.
هادیانفر ادامه داد: یک هزار و ۴۴۰ شهر در کشور داریم که ۷۰۳ شهر از این عدد فاقد پلیس راهور است این شهرها همان شهرهای جدیدی که در تقسیمات کشوری به شهر ارتقا یافتهاند و در استان آذربایجان شرقی نیز ۴۵ شهر فاقد پلیس راهور هستند.
رئیس پلیس راهور کشور افزود: ما تقریباً ۳۷ میلیون وسیله نقلیه داریم که ۲۶ میلیون خودروی سبک تقریباً حدود ۶۱ درصد و باقی آن موتورسیکلتها هستند و ۳۵ درصد وسیله نقلیه کشور در سن فرسودگی و اقساط قرار دارند. همچنین ۵۲ میلیون نفر در کشور ما گواهینامه رانندگی دارند که هرسال یک میلیون و هشتصد نفر گواهینامه جدید دریافت میکنند.
وی گفت: ما ۵ هزار و ۲۰۰ نقطه حادثهخیز در کشور داریم که ۲ هزار نقطه آن شهری و ۳ هزار و ۲۰۰ نقطه آن جادهای است.
هادیانفر افزود: میزان مرگ ناشی از تصادفات رانندگی در سالهای ۸۱ تا ۸۳ افزایش داشت؛ اما از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۵ روند کاهشی داشته است، اما از این سال به بعد دوباره روبهافزایش گذاشته است. در سال ۱۴۰۱ تعداد ۱۹۴۵۰ نفر جانباخته و ۳۷۸ هزار مجروح داشتیم که اگر کنترل نشود شاهد افزایش آمار تلفات جادهای خواهد داشت. این دادهها حاکی است به طور متوسط سالانه حدود ۱۶ هزار نفر در حوادث رانندگی کشور جان خود را از دست میدهند و هیچ راهکاری برای جبران خسارت معنوی به جانباختگان حوادث جادهای ارائه نشده است*