تبریز از دیرباز به شهر تجارت و قلب اقتصاد ایران شهرت داشته و مردمانی سختکوش دارد که مبارزه با مشکلات و استقامت را آموختهاند. شهری که دروازه تمدن شرق به غرب بوده است.
به گزارش تانیش نیوز، اقتصاد تبریز در سالهای اخیر قربانی سیاست های ناکارآمد و بیثباتی مقررات و قوانین و مهاجرت سرمایه گذاران و سرمایه ها شد و بسیاری از کارخانهها و واحدهای صنعتی شهر تعطیل شدند اما علیرغم این همه بی مهری در حق این کهن شهر جوانانی در حال رشد هستند که ماندن در ایران را ترجیح داده و با دور زدن تحریم ها و اندک سرمایه خود قصد پرآوازه کردن و احیا جایگاه گذشته تبریز را دارند.
خانواده خلیلی ها که چند سالی است در عرصه فروش لوازم جانبی موبایل فعالیت دارند با ابتکاری جالب اقدام به تولید لوازم جانبی و محصولات موبایل در کشور چین کرده و پس از واردات آن به تبریز و ایجاد نمایندگی در شهرهای مختلف ایران آن ها را به فروش می رسانند.
برند گرند اسکای که به تعبیر مدیر عامل شرکت صنایع برقی جهان ارتباط متعلق به تبریز و به نوعی فرزند آذربایجان محسوب می شود دارای کیفیت بسیار بالا و گارانتی های معتبری دارد.
این برند کار خود را از استانهای آذربایجان شرقی و غربی آغاز کرد و در ادامه با توسعه شبکه فروش خود، موفق شد تا به ۲۳ نمایندگی در سطح کشور گسترش یابد.
محصولات این برند از تبریز به سراسر ایران ارسال میشود که نشاندهنده نقش محوری این شهر در فعالیتهای تجاری آن است.
با توجه به حجم بالای تقاضا برای لوازم جانبی موبایل، این شرکت توانسته است ۹ درصد از سهم بازار ایران را در اختیار بگیرد.
با وجود مشکلاتی که در بازار وجود دارد، “گرند اسکای” به آینده صنعت خوشبین بوده و بر این باور است که ایران با دارا بودن نیروی کار متخصص و ظرفیتهای تولیدی مناسب، میتواند جایگاه خود را در این حوزه بهبود بخشد.
امیر خلیلی مدیرعامل برند «گرند اسکای» در گفتگو با خبرنگاران به سابقه فعالیت این شرکت اشاره کرد و گفت: این شرکت ۲۵ سال است که در کار واردات محصولات و لوازم جانبی موبایل فعالیت دارد و هفت سال پیش نیز شرکت جهان ارتباط را راه اندازی و «گرند اسکای» نیز از دل این محصولات متولد شد.
وی ضمن اشاره به کیفیت بالای این محصول گفت: صفر تا ۱۰۰ مهندسی محصولات را در تبریز انجام میدهیم.
وی بابیان اینکه محصولاتی که به کشور وارد میشود دارای چندین سطح کیفی است، افزود: ما میخواستیم با کیفیت خیلی عالی و برند خودمان محصولی معرفی کنیم و براین اساس برند گرند اسکای را در بازار عرضه کردیم.
خلیلی گفت: در اوایل کار ۱۰۰ درصد به واردات میپرداختیم؛ اما به تدریج این پتاسیل را در خود یافتیم که میتوانیم مهندسی و تولید برخی از محصولات را در تبریز انجام دهیم.
خلیلی گفت: «هدف ما ارائه محصولاتی است که علاوه بر داشتن استانداردهای جهانی، بتوانند رضایت کامل مشتریان ایرانی را جلب کنند.»
وی به کیفیت نازل بسیاری از محصولات در بازار ایران اشاره کرد و گفت: متاسفانه امروزه فروش جنس تقلبی در بازار رواج یافته و در بسیاری موارد اصل و بدل آن قابل تشخیص نیست.
مدیرعامل برند «گرند اسکای» افزود: فروش در کشورهای خارجی بر اساس برند بوده و همه چیز شفاف و اصل بودن کالا و گارانتی آن نیز مشخص است ولی در کشور ما در بسیاری از موارد، کالاهای غیراصل با نام برندهای معتبر فروخته میشوند و این موضوع، اعتماد مشتریان را سلب کرده است.
خلیلی گفت: یکی از ویژگیهای بارز این برند، ارائه گارانتی معتبر و خدمات پس از فروش است. تمامی محصولات این شرکت دارای شماره سریال بوده و مشتریان میتوانند بهصورت حضوری از خدمات گارانتی بهرهمند شوند. این رویکرد باعث شده تا اعتماد مصرفکنندگان به محصولات “گرند اسکای” افزایش یابد.
وی افزود: فروشگاه اینترنتی “گرند اسکای” با ارائه توضیحات جامع درباره محصولات خود، به خریداران امکان انتخاب آگاهانه را میدهد. این مجموعه با شعار “همیشه بهترینها را انتخاب کنید”، تلاش دارد تا مشتریان را در خرید محصولات باکیفیت همراهی کند. امکان خرید آنلاین از طریق درگاههای بانکی نیز از دیگر خدمات این برند محسوب میشود که دسترسی به محصولات را برای مشتریان در سراسر کشور تسهیل کرده است.
وهاب خلیلی مدیر فروش این شرکت نیز گفت: برند “گرند اسکای” که از دل تبریز شکل گرفته، در واقع فرزند این شهر است و توانسته سهم قابلتوجهی از بازار را به خود اختصاص دهد. ما با تکیه بر نوآوری، کیفیت برتر و خدمات متمایز، تلاش میکنیم ضمن کاهش وابستگی به واردات، مسیر توسعه پایدار را با همت و حمایت همگان هموار سازیم.
رئیس اتحادیه صوتی، تصویری، موبایل و دوربین مداربسته تبریز نیز در این نشست با اشاره به این که هیچ یک از برندهای موبایل (نشان های تجاری) خارجی در تبریز نمایندگی ندارند گفت: تبریز، ظرفیت بالایی در حوزه قطعهسازی دارد و تولیدات این شهر نه تنها به سراسر کشور صادر میشود، بلکه میتواند سهم بیشتری از بازار داخلی را نیز به خود اختصاص دهد.
رضا نجفی به آمار اعضای فعال در بازار صوتی، تصویری، موبایل و دوربین مداربسته تبریز اشاره کرد و گفت: تعداد اصناف فعال در این حوزه در ۹ سال گذشته از ۸۰۰ نفر به سه هزار نفر افزایش یافته است و شکایت های هفتگی مردم در این سال ها از ۱۲ مورد به هشت مورد رسیده است که همگی در ۱۰ روز پاسخ داده می شوند.
نجفی در پاسخ به سئوال خبرنگار تانیش نیوز مبنی بر میزان پرونده های تخلفاتی در این صنف با بیان اینکه شکایتی از بابت گرانفروشی نداریم و بیشتر شکایت های مردم نسبت به تعمیرات است، افزود: فروش در این بازار، هفت درصد حاشیه سود دارد، از این رو وقتی یک فروشنده نسبت به سایر فروشندگان، قیمت پایین تری برای یک کالا می دهد، در واقع با فروش خدمات و لوازم جانبی دیگر، مشتری را با هزینه بالاتری مواجه می کند که این موضوع یک مشکل زیرفروشی است و هیچ کاری برای آن نمی توان کرد و خریداران باید حواسشان جمع باشد.
وی ادامه داد: اکنون ۶۵ درصد از اعضای فعال در این بازار، مربوط به حوزه موبایل فروشی است و اخیرا تولیدکنندگان دوربینهای مداربسته نیز افزایش یافته و بیشتر وارد رقابت شده اند.
وی گفت: بیشتر گارانتیهای ارائه شده برای مشتریان، نمایندگی تبریز ندارند و باید محصول را به تهران بازگردانند که فروشندگان و خریداران تبریزی در این خصوص با مشکلات متعددی مواجه هستند زیرا در بسیاری از موارد، کالاهای مرجوعی به بهانههایی همچون آبدیدگی یا ضربدیدگی، بدون ارائه خدمات گارانتی بازگردانده میشوند.
رئیس اتحادیه صوتی، تصویری، موبایل و دوربین مداربسته تبریز تاکید کرد: بهتر است مشتریان هنگام خرید محصول صوتی و تصویری نسبت به داشتن نمایندگی در تبریز مطمئن شوند.