آثار ادیب آیین و تنوع در استفاده از عینیت عکسهای رئالیستی و کارهای انتزاعی چند وجهی با موضوعات فلسفی جالب است آیین هنری این هنرمند به نظر میرسد که از دنیای واقعی با تمرکز بر رئالیسم به سوی جوانب انتزاعی و فلسفی گسترش یافته است.
تابلوهای “ملا ممدجان” و “مقام افیون” که از سنین مختلف خلق شدهاند، ممکن است نشانگر تحولات و تغییرات در هنر ادیب آیین باشند این انتقال از عینیت و رئالیسم به انتزاع و موضوعات فلسفی میتواند به نمایشگاهی از تفکرات و تجربیات هنری این هنرمند در طول زمان اشاره کند.
تنوع در اثرها و ادغام این دو سبک نشان از خلاقیت و تعهد هنری ادیب آیین دارد این انتخابها ممکن است نشانگر پویایی و پیچیدگی در دیدگاهها و احساسات هنری او باشند این ویژگیها میتوانند او را به عنوان یک هنرمند چندگانه و بیتکرار نشان دهند که در هر اثر خود، به نحوهای جدید و منحصر به فرد به بیان هنر خود میپردازد.
فرآیند هنری ادیب آیین که با دستکاری یا ورز به تصاویر عکاسی شروع شده است، نشان از یک مسیر خلاق و نوآورانه دارد او به عنوان یک هنرمند با استفاده از ترکیب عکسها و دستکاریهای مختلف، توانسته است احساسات و ایدههای خود را به شیوههای منحصر به فردی به تصویر بکشد.
یکی از جوانب جالب در آثار ادیب آیین، تمرکز بر حس بصری و اکسپرسیون (بیان) از ایده، پیام یا محتوای اثر است این نشان از اهمیت او در انتقال احساسات و افکار از طریق هنر دارد.
از دیدگاه فرمی، ادیب آیین تضاد و فاصله میان نقش واقعی و نقش انتزاعی را در اثارش برجسته میکند با از دست دادن جزئیات آشنا و تغییر لبهها و خطوط، او به تصاویر ابهام و ناشناختگی میبخشد این نیز نشان از نگاه نوآورانه و هنری او به دنیای تصویرسازی است.
در کارهای انتزاعی ادیب آیین، او با تراکم چندباره ضربهها یا تکهرنگها، احساسی از “واقعی” را زیر بار رنگ پنهان میکند این انتخابها نشان از استفاده او از عناصر هنری برای ایجاد تأثیرات عاطفی و زیبایی در آثارش دارد.
همچنین، آگاهی ادیب آیین از حوادث تاریخی و مضامین سیاسی دوران، او را به یک هنرمند با دیدگاه نقادانه نسبت به جوامع و زمان خود تبدیل کرده است این پیشرفت در زمینهی محتوا و معنا نیز به اثرات هنری او افزوده شده و او را یک هنرمند آگاه از جوانب فرهنگی و تاریخی جهان معاصر میسازد.
نویسنده: بیژن فاروقی